Wednesday 26 November 2014

Cinta Hati Ummi Dunia Akhirat

Dedicated to my kesayangan, Shafuan.M  ...

Finally, I’ve decided on getting married. (March 14)

“Yes, you proposed me on the right time. Disaat hati mulai tewas dan mengalah. Dugaan hidup cukup kuat. Since ragu dengan keadaan, putuskan ikatan pertunangan. Suddenly you came with sparkles in your eyes and seek my hand for marriage. That time I was thinking, should I accept you??But actually my hearts open by the mean time.”
                                                                                                            Nadwa.M, Oct 2014
****
Seminggu kita diam tanpa bicara, berada jauh dari pertemuan mata dan sujud kepada pencipta dengan penuh tafakur. Sayangku, demi cinta yang ummi serahkan sebulatnya kepada Yang Maha Kuasa, biarlah dia yang membuka hati ini sekiranya jodoh itu milik kita. saat itu hati ini mulai berbunga rindu. Allahuakbar.. Adakah Tuhanku telah menemukan ummi dengan pilihan yang tepat.

Disaat itu, tasbih dan sejadah tidak lekang bersama. Jahilnya diri dikala dilanda masalah. Ketika jatuh, mulai mencari dimana pencipta. Dalam sujud, ummi menangis. Usai solat, menggenggam erat tasbih pemberian abbi dan berdoa sepenuh hati, jika abbi milik ummi, mohon Allah kembalikan. Jika bukan milik ummi, bawalah pergi sejauhnya. Sungguh, jika abbi pada pengetahuan Allah adalah bukan milik ummi, ummi tidak memerlukanmu sayangku. Sama sekali tidak !!

Suatu pagi, dengan izin Allah, dengan gerak hati, berbekalkan istikharahku yang paling lama seumur hidupku, abbi kembali menemui ummi. Dengan perjalanan yang begitu mudah, mama menyarungkan cincin di jari ummi,tanda ikatan yang baru bermula.
Masih terngiang dan tetap segar dalam ingatan ummi bila abbi datang and bagitahu ummi. Di dalam mimpi abbi, kita mengunjungi baitullah di tanah suci Makkah. Kata abbi, ummi begitu cantik memakai telekung putih dan berdiri di sisi abbi. Kedua, abbi mimpikan kita dalam majlis akad nikah sambil abbi melafazkan ikatan suci untuk menjadikan ummi sebagai suri hidup abbi. Dan ketiga, mimpi abbi yang meraikan airmata gembira apabila zuriat kita menjengah dunia, tanda cinta ummi dan abbi.

Tanpa sedar, mutiara jernih jatuh dari kelopak mata ummi. Perjalanan kita cukup sukar. Namun sering ummi ingatkan abbi tentang sepotong ayat dari surah Al-Insyiirah yang terkandung di dalam kalamullah, ‘di setiap kesukaran itu datangnya kemudahan’.
Abbi.. mungkin pernikahan kita tergolong dalam status ‘jarak jauh’ disebabkan tuntutan tugas masing-masing. Mungkin kita akan memerlukan peruntukan lebih untuk tiket flight setiap bulan. Mungkin kita perlu tersenyum nakal dengan jumlah bil telefon abbi yang mencecah RM400++ seperti selalu. But it doesn’t matter at all. Niat kita adalah untuk membina hubungan halal dan diredhai di sisi Tuhan. Apa pun kepayahan kita kena kuat. Sekarang ummi mengerti tentang manisnya RINDU.

If sekarang sayang ummi tengah baca ni, I am truly sorry sebab ummi dah lupa nak menulis in Malay language dengan proper. Abbi sendiri tahu yang sayang abbi ni setiap hari speaking, reading and writing in English kan. Even gaduh dengan abbi pon will be all in English. At the end of the day, abbi akan mengalah dan pujuk ummi dengan penuh kasih sayang..  abbi akan panggil macam ni, “sayang abbiiii…” I bet u smiling right now!! ;) So sweet of you sayang…..


Kesayangan ummi, thanks for everything. Thanks untuk kesabaran abbi, kasih sayang abbi..Dan thanks untuk doa abbi yang tak pernah putus untuk kita..Btw, thanks untuk nombor pendaftaran yang cantik untuk kereta baru ummi yang cantik. T** 88… Sanggup abbi bid dengan cina tu kan. Surprise me much and makes me much happy for that. Thanks sayanggg..Abbi adalah cinta ummi dunia dan akhirat. InshaAllah..




Sincerely, your lovely honey,



No comments:

Post a Comment