Friday 16 March 2012

~bunuh diri bukan jalan penyelesaian~


Assalamualaikum..
            Sekadar bersembang sesame kita. Hari ni hari Jumaat, bermakna hari rehat untuk student macam saya J. Biasalah..pantai timur..
            Tergelak pensyarah saya yang juga merupakan ketua pusat pengajian sains sosial dan kemanusiaan dan merupakan graduan sarjana dari United Kingdom dalam bidang Islamic Studies apabila membicarakan tentang terdapat pelajar wanita yang ingin bunuh diri akibat kecewa bercinta.. Sebenarnya ini turut kedengaran lucu pada saya. Kata pensyarah saya lagi, tidakkah pelajar tersebut sedar bahawa MATI adalah permulaan kepada segala kesukaran?? Pada saya, inilah cara orang yang mensia-siakan akal dalam melakukan sebarang tindakan apa lagi dalam menyelesaikan masalah. Akal yang diberi tidak diguna. Sebaliknya mengambil jalan shortcut @ membunuh diri.
            Mati merupakan permulaan kepada segala jenis kesukaran. Apa sajalah amalan yang kita miliki dalam usia semuda 20-an ini. Cuba kita renung sejenak, mampukah kita miliki syurga..? Telah Allah tegaskan, tidak akan cium bau syurga seseorang mukmin apabila menamatkan riwayat dengan sengaja atau dengan kata lain, bunuh diri! Anda tahu tak, bau syurga sudah dapat dihidu dalam jarak 500 tahun perjalanan. Inikan pula langsung tidak dapat HIDU bau syurga!! Astaghfirullahalazim…jangankan hendak masuk, cium bau pun tak dapat.. nauzubillah!! 1 hari di dunia = 1000 tahun di neraka. Jadi, jika purata manusia hidup sekitar 75 tahun, maknanya 1 jam lebih sahaja hidup di neraka jika dibandingkan dengan 70 ke 80 tahun hidup di dunia. Betapa bodohnya orang yang bunuh diri kan. Sedangkan azab yang menanti di sana maha pedih dan kekal.. Semoga kita semua terhindar dari berfikiran singkat. Jika kita percaya kepada Allah, kita harus percaya kepada adanya kehidupan selepas kematian. Allah telah berfirman, “Inna nahnunuhyil mauta..” yang bermaksud, “sesungguhnya Aku akan hidupkan orang yang telah mati…”  tidak perlu kita persoalkan lagi kenapa kita akan dihidupkan kembali melainkan untuk dihisab dan penentuan destinasi akhir kita sama ada heaven or hell !!
            Kita ni sudah banyak dibebani dosa.. Subhanallah…tak cukup dengan itu, putus cinta, kecewa, lalu mati bunuh diri.. bertambah-tambah la bebannya. You all please laa…percayalah..yakinlah dengan ketentuan qada’ dan qadar Allah. Telah Allah tetapkan semuanya termasuk jodoh dan pertemuan. Jika seseorang itu telah ditentukan untuk jadi milik kita, sekuat mana pun rintangan, sejauh mana pun terpisah, dia tetap akan jadi milik kita. Tetapi, sekiranya seseorang itu bukan diciptakan untuk kita, berusahalah sekuat mana sekalipun, dia tetap tidak akan jadi milik kita. Telah Dia ciptakan kita semua makhluk berpasang-pasangan. Siapalah kita untuk berkata “ you milik I..” atau untuk berkata “you memang diciptakan untuk I..” sebelum sah jadi hak milik kita.. Subhanallah!! Anda ada superpower ke sampai boleh menembusi ke sidratul muntaha untuk tengok ketentuan yang tertulis untuk anda??atau darjat anda ni macam mana?? Itu semua rahsia Allah.. Sedangkan para nabi dan rasul pun tidak diberitahu tentang itu, inikan pula kita manusia biasa yang tidak punya apa-apa..
            Redhalah dengan apa yang terjadi..bersyukurlah dengan apa yang masih anda miliki seperti ilmu yang berguna untuk dimanfaatkan, kesihatan yang baik dan kehidupan yang baik. Yakinlah, tiap-tiap kesukaran itu ada bersamanya kemudahan seperti firman Allah dalam surah Al-Insyiraah ayat 5. Just remember, disebalik kesedihan kita akan datangnya kebahagiaan. Kita tidak akan diuji melainkan untuk lebih menguatkan serta mencekalkan hati. Kesedihan tu kan salah satu dari ujian Tuhan..kan?? J
            “salamun kaulam min rabbin rahim..” – sejahtera dan rahmah dari Tuhan yang maha rahmah..     ayat ni merupakan petikan dari surah yaasiin.. Jika kita dilanda kesedihan,resah, ketakutan dan sebagainya, bacalah ayat tersebut.. Insyaallah, hati akan kembali tenang..Saya selalu amalkan..Alhamdulillah, memang magic! :D Sentiasalah bermuhasabah diri..sebagai peringatan untuk diri saya yang sangat daif ilmu ni dan juga untuk you all juga. Berfikir sebelum bertindak. Orang yang cerdik adalah yang memikirkan akibatnya dahulu sebelum memulakan sesuatu. Sayangilah nyawa anda kerana hidup sekali je ok! Takde talian hayat..:) 

No comments:

Post a Comment